De multe ori, conducătorii auto și chiar magazinele de specialitate fac o confuzie între filtrul de particule și catalizator și consideră că sunt aceeași piesă. În realitate, sunt două piese distincte, care au un mod de funcționare diferit.
Pentru a se conforma cerințelor impuse de autorități în ceea ce privește emisiile de noxe, producătorii auto au conceput diverse sisteme de limitare a gazelor de eșapament.
Așa a fost introdus catalizatorul și, ulterior, filtrul de particule. Cele două componente au un rol similar, dar sunt distincte și funcționează diferit și independent unul de celălalt.
Catalizatorul este o piesă aflată în sistemul de evacuare al mașinii care convertește gazele nocive în emisii mai puțin poluante. Denumirea tehnică este de „convertor catalitic”.
În general, este de formă cilindrică și în interior are un sistem tip fagure. Cu ajutorul unor substanțe chimice, convertește gazele nocive, rezultate în urma arderii combustibilului, înainte de a fi eliberate în atmosferă.
Multe dintre catalizatoare conțin metale rare, precum platină, rodiu și paladiu. Acestea au rolul de a genera reacția chimică necesară convertizării noxelor în apă, dioxid de carbon și azot gazos. Această reacție are loc datorită temperaturii ridicate a gazelor de eșapament. De aceea, catalizatorul se montează cât mai aproape de motor.
În prezent, majoritatea mașinilor, indiferent că au motoare pe benzină sau diesel, au un catalizator.
Filtrul de particule este un sistem mecanic specific motoarelor turbo diesel. Denumirea sa este Diesel Particulate Filter – DPF. Sau, în cazul motoarelor pe benzină, Gasoline Particulate Filter – GPF.
Filtrul este alcătuit dintr-un miez ceramic cu orificii cilindrice prin care trec gazele de evacuare. Acesta face parte, așadar, tot din sistemul de evacuare al mașinii. În special mașinile diesel au filtru de particule, care se montează imediat după catalizator.
Rolul DPF sau GPF este de a reține funinginea în filtru până când se ajunge la un nivel predeterminat de umplere. Apoi, sistemul va declanșa un proces de regenerare, prin care particulele colectate sunt arse la temperaturi ridicate, pentru a fi distruse.
Practic, rolul DPF sau GPF este de a împiedica eliminarea în atmosferă a particulelor rezultate în urma arderii motorinei sau benzinei în motor.
Filtrul de particule și catalizator au același rol, de a reduce emisiile de gaze și particule nocive în atmosferă. Ambele fac parte din sistemul de evacuare al mașinilor și filtrează gazele de eșapament.
Dar cam acestea sunt singurele similitudini între cele două piese.
Catalizatorul are rolul de a transforma gazele nocive în gaze mai puțin periculoase, printr-un proces chimic. În timp ce filtrul de particule captează și distruge particulele solide rezultate în urma arderii combustibilului.